COMUNICAT: Les entitats que treballem en salut mental estem en una situació crítica
El passat 29 de setembre es publicava al BOE número 234 la Llei 18/2022, de 28 de setembre, de creació i creixement d’empreses, les modificacions en la llei de Subvencions.

A conseqüència d’aquestes modificacions, es produeixen un seguit de canvis importants i que afecten la gestió del dia a dia de les entitats del Tercer Sector i, que principalment, són:

a) S’estableix com a requisits pels sol·licitants de subvencions per import superior a 30.000 € a qui els hi sigui d’aplicació la Llei 3/2004 de mesures contra les operacions comercials (és a dir, no als particulars) que compleixin els requisits de pagament establerts en aquesta llei. Per tant, aquells empresaris o entitats que paguin als seus proveïdors amb terminis superiors a 30 dies no podran ser beneficiaris. Aquest requisit està previst que s’acrediti mitjançant els comptes de pèrdues i guanys o bé per certificat lliurat per un auditor.

b) Només es considera despesa realitzada aquella que s’hagi abonat amb anterioritat a la finalització del termini de justificació, tret que les bases estableixin altre criteri, per tant, s’haurà d’analitzar en aquesta matèria les bases en cada cas.

Des de la Coordinadora d’entitats de salut mental i addiccions, la qual representa a 13 entitats1 de la província de Lleida que atenen més de 5.000 persones del territori, estem d’acord en la necessitat de realitzar els pagaments a les empreses proveïdores en el marc de calendari que es demana.

Ara bé, no hem d’oblidar en la situació en la qual el Tercer Sector es troba actualment. Els projectes d’atenció a les persones han patit retallades econòmiques importants en els últims anys.

En el 2021, les entitats de salut mental i addiccions de la província de Lleida van patir retallades d’entre l’11% i el 32%, en el finançament de serveis com l’atenció a joves amb problemàtica de salut mental o l’atenció psicològica i assessorament a famílies, per exemple. Sumat a aquest fet, ens trobem amb la realitat que les Subvencions públiques es convoquen cada any més tard, arribant a resoldre’s l’últim trimestre i rebent el pagament de la bestreta del projecte anual a finals d’any.

Aquesta situació provoca que les entitats estiguin subjectes a pòlisses bancàries per sobreviure i continuar amb l’atenció a les persones sense interrupcions. En moltes ocasions, aquestes pòlisses són avalades per persones privades de les nostres Juntes Directives.

Tothom sap que la pandèmia ha marcat un punt sense retorn. Per fi s’ha evidenciat públicament que sense salut mental no arribem massa lluny. Però la realitat és que les entitats que treballem en aquest àmbit ens trobem en una situació crítica.
Volem poder pagar a les nostres empreses proveïdores a temps, perquè és just! Però també volem cobrar pels serveis que prestem a temps! Per aquest motiu, reclamem a totes les administracions públiques que entenguin aquesta problemàtica i compleixin amb els calendaris de convocatòries i pagaments. Les persones mereixen una atenció adequada i de qualitat. Les entitats mereixem treballar amb garanties!

[1] Les entitats que en formen part són ASM Ponent, ASM Pla d’Urgell, ASM La Noguera, ASM Ondara Sió, ASM Sol del Solsonès, ASM Pallars, Associació Alba, Associació Talma, Associació AADDMM Terraferma, Quàlia SCCL, Alba Jussà SCCL, Associació Agrupa’t i Acudam.
Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp
Acceptar Rebutjar Gestionar Galetes